Cube Phenix C:68X SLT – nieuwste topmodel met uitgesproken design en scherpe prijs-kwaliteit

Als je het merk Cube de laatste jaren een beetje hebt gevolgd, valt je misschien ook op dat ze steeds meer uitgesproken zijn in het spuitwerk van hun bikes. Waar voorheen de keuze in kleurtjes vaak wat veilig en degelijk was, zie je nu steeds meer opvallend en – naar mijn mening – smaakvol design. Onlangs werden de 2026-modellen van Cube gepresenteerd en deze Phenix viel me direct op.

Spijkerbroek

Officieel noemt Cube het Matrixblack´n´white, maar van veraf vind ik het wat weg hebben van een grijze spijkerbroekpatroon. Een beetje zoals de ploeg van Mathieu van der Poel (Alpecin Deceuninck) afgelopen jaar een blauw jeans patroon in hun kleding had zitten. Van dichterbij zie je dat het witte stipjes op een matzwart frame zijn bij deze Cube Phenix, maar het resultaat is echt goed.

Wat ook meteen opvalt, is de geïntegreerde cockpit die op dezelfde manier is meegespoten. Het maakt deze uitvoering meteen compleet en af. Net als de rest van de specs. De aandrijving is SRAM XX SL Eagle Transmission mét powermeter, een Fox 32 SC Float Factory Grip SL van 100 mm en een MT8 remset van Magura. Wielset? Ook dik in orde met een Newman Phase 30 voorzien van 24 carbon spaken. En licht van gewicht met minder dan 900 gram voor een frame en 8,7 kg in totaal!

Toch ben ik steeds opnieuw verrast door de scherpe prijzen die Cube rekent. In een markt die steeds duurder wordt, is deze Cube Phenix C68X SLT nog steeds ‘maar’ € 6.499,-. En dat met de beste van de beste onderdelen. Bij veel concurrenten zit je met zulke specificaties al snel boven de € 8.000,-. En inmiddels kan ik uit veel testervaring met Cube verklappen dat het met de kwaliteit ook dik in orde is.

Meer bij Cube.