Een dubbel voorblad is tegenwoordig meer uitzondering dan regel. Waar in de jaren 90 de triple nog floreerde, is 1×12 speed nu de standaard. Toch maakt het bedrijf Classified met een relatief nieuw systeem de voordelen van een ‘dubbel voorblad’ weer mogelijk. Na weg en gravel maken ze nu ook de stap naar mountainbike.
Classified Powershift, wat is dat?
Ken je dat gevoel waarbij je net niet de juiste versnellingsratio vindt? Tandje x is te licht, maar een kransje bijschakelen is te zwaar. Met cassettes van tegenwoordig 10-52T is de kans dat je de juiste verhouding niet vindt best groot. Dan verlang je soms terug naar een dubbel voorblad, maar eigenlijk is dat een ouderwetse gedachte. De nadelen van de dubbel wegen niet op tegen de grotere stappen in ratio die een 1×12 speed heeft.
Bij Classified hebben ze gekeken hoe ze het genuanceerde bereik van een dubbel voorblad ergens anders kunnen verwerken. Ze hebben een systeem in de naaf van het achterwiel gemaakt. Dat kan tussen twee standen switchen. De zwaarste versnellingsratio is 1 op 1, waarbij je met een normale achterderailleur alleen gebruik maakt van bijgeleverde 12 speed cassette. De lichtste versnellingsratio is 1 staat tot 0,7, waarmee je dus als het ware naar ‘binnenblad’ schakelt. Die verhouding is vergelijkbaar met bijvoorbeeld een 53-39 dubbel voorblad verhouding (ratio 0,73). Schakelen tussen de standen noemt Classified een Powershift, waarbij je tot 1000 watt vermogen kunt blijven trappen terwijl je schakelt.
Wat zijn de voordelen van Powershift op een mountainbike?
Door het gebruik van de twee ratio’s in de naaf, zijn ineens 16 in plaats van 12 unieke versnellingsratio’s mogelijk op de mountainbike. Je kunt dus veel genuanceerder schakelen, omdat de vertanding van de cassette namelijk kleiner is. Het grootste bereik heb je met de speciale Classified cassette van 11-40T, maar een kleinere vertanding is ook mogelijk. Dat zijn aanzienlijk minder sprongen dan een reguliere 10-52T cassette. Hiermee haalt Classified een versnellingsbereik van 530% in plaats van de gangbare 520% in een 1×12 van 10-52T.
Daarnaast is een heel groot voordeel dat het systeem veilig zit weggewerkt in de achteras. Daardoor blijft het schoon en zijn geen extra kabels nodig. Het is namelijk een elektronisch systeem dat is verwerkt in de steekas voor 148 mm boost. De batterij in de as gaat zo’n 3 tot 6 maanden mee en moet door middel van een kabel opgeladen worden. Je kunt het systeem gebruiken met alle gangbare achterderailleurs. Ook is een korte kooi nu mogelijk.
Classified zet met dit systeem in op duurzaamheid. De cassettes worden uit één stuk gemaakt van een blok staal. Zwaar materiaal, maar doordat de kransjes kleiner zijn weegt de cassette slechts 248 gram. Ter vergelijking: een cassette van Shimano XTR met een mix van lichtere materialen weegt meer, namelijk 367 gram. Het extra gewicht van dit systeem staat ongeveer gelijk aan het extra gewicht van een dubbel elektronisch voorblad (op de racefiets), maar een 1×12 speed setup zonder dit systeem blijft nog steeds een stuk lichter (zo’n 700 gram).
Hoe plaats en bedien je Classified Powershift?
Met de volkomen nieuwe Ringshifter die Classified ook onthulde. Die draadloze knop aan het stuur is niet speciaal voor gebruik op de mountainbike, maar wel de enige optie voor een mountainbike. Het is een ringetje dat je op een willekeurige plaats rond je stuur kunt plaatsen. Je kunt met je duim zwaarder of lichter schakelen. De Ringshifter staat door middel van Bluetooth in verbinding met de steekas en het hele systeem schakelt in 150 milliseconden. Daarmee schakelt het aanzienlijk sneller dan een traditionele dubbel voorblad.
De achternaven worden geleverd in kant en klare wielen van Classified. Inclusief de lichtste carbon velgen weeg een set 1562 gram. Het systeem zonder wiel weegt 882 gram. Ook verkoopt Classified het systeem in samenwerking met andere wielfabrikanten en je kunt het zelf aanschaffen voor de verwerking in een eigen wiel. Prijzen variëren van € 2.699,- voor een complete wielset tot € 1.549,- voor een los systeem. Wel iets duurder dus dan de klassieke voorblad configuratie 😉
Powershift voor MTB is beschikbaar vanaf 23 mei.
Meer info bij Classified.