Benchmark: Merida Ninety-Six 400

Een mountainbike kopen met een gemiddeld budget. Daarvoor moet je zo’n € 2.000,- afrekenen bij de dealer. In de rubriek Benchmark nemen we mountainbikes met een kostprijs van dat bedrag onder de loep, omdat niet iedereen het top model kan of wil betalen. Deze keer een full suspension, Merida Ninety-Six 400.

Gemiddelde bedrag op kantelpunt

Als je oriënteert op een nieuwe mountainbike en een full suspension overweegt, zul je merken dat je daarvoor vaak dieper in de buidel moet tasten dan bij een hardtail. De achtervering kost immers meer vanwege onder andere de demper, maar ook het frame zit complexer in elkaar met scharnierpunten. In praktijk zul je niet zo snel een nieuwe fully met een kostprijs van zo’n € 2.000 ,- vinden. Duurdere merken bieden ze niet aan en goedkopere merken, zitten er net iets boven. Zo ook de Merida Ninety-Six 400 met een prijs van € 2.199,-.

Waarom zou je kiezen voor een full suspension mountainbike? Een fully is simpel gezegd veelzijdiger en comfortabeler. Je ervaart meer controle, minder last van hobbelen en stuiteren en bent beter opgewassen tegen echt technische uitdagingen. Die voordelen pak je ook mee met deze Merida Ninety-Six 400. De Ninety-Six heeft voor en achter 100 mm veerweg en valt in de categorie cross country mountainbikes.

Aluminium frame

Toch kun je niet de wereld verwachten van deze fully. Deze Ninety-Six is gemaakt van aluminium en voor precies hetzelfde geld heb je ook een carbon Big Nine hardtail bij Merida. Nou is aluminium ook super mooi materiaal, maar weegt het meer en is het minder stijf dan carbon. De prijs is daarentegen een stuk aantrekkelijker, maar op gebied van prestatie en gewicht lever je dus iets in door te kiezen voor deze fully van alu.

Dat verlies compenseer je wel weer met de dempers, want op onverharde of technische stukken geeft de achtervering veel meer controle en grip waardoor je beter snelheid behoud. De kwaliteit van de demper speelt daarbij een grote rol en dat is bij deze Merida Ninety-Six zowel voor als achter een instapper. Hoewel dit merk (Suntour) ook topmodellen maakt en dit niet de goedkoopste vork is, zit daar natuurlijk verschil in. Instappers zijn qua afstelling iets minder nauwkeurig en zijn wat minder stijf. Toch is het eenmaal goed afgesteld en goed onderhouden altijd beter dan géén demper.

Afmontage en afwerking

Deze mountainbike is afgemonteerd met Shimano Deore M6100 1×12 speed configuratie. Maar dat is de Big Nine hardtail, waarmee ik deze fully eerder vergeleek ook. Er zitten stevige 180 mm remschrijven op de wielen, met Shimano MT200 remklauwen. Ook hiervoor geldt net als met de hele bike: robuuste kwaliteit maar relatief zwaar. Merida bezuinigd zeker niet op de zadelpen, want deze goedkoopste fully heeft namelijk ook een dropper. Ook zijn de banden en wielen meteen tubeless ready.

De afwerking van het frame vind ik ook mooi en zeker niet goedkoop. De matte zwarte afwerking, of Silk Black zoals Merida het noemt, geeft de mountainbike een stijlvolle uitstraling. Samen met de andere zwarte onderdelen zou je van een afstandje ook akkoord gaan met een vraagprijs van 1000 euro meer. Daarnaast is het frame ook afgewerkt met de meeste features van het carbon model, zoals interne kabel routing.

Conclusie

Het siert Merida dat ze voor zo’n lage adviesprijs een full suspension mountainbike in de markt zetten. Er zijn veel merken die het niet doen. Gelukkig kiest Merida daarbij niet voor goedkoopste afmontage, maar krijg je echt wel een leuke mountainbike tegen een scherpe prijs. Je levert met name in op de prestaties van het frame, aluminium versus carbon. Want verder is de afmontage nagenoeg gelijk aan de carbon Big Nine en is deze Ninety-Six ook voorzien van dropper!

Meer bij Merida.